Železniční most pod Vyšehradem se za více než sto let své existence stal ikonou. Ikonou v dobrém smyslu toho slova. Mostem, který se vymyká z mozaiky pražských mostů bez konstrukce nad mostovkou, mostem, který je vyjímečný svým umístěním pod vyšehradskou skálou, mostem, který uvozuje centrální krajinu vnitřní Prahy tvořenou Vltavou...
Železniční most pod Vyšehradem se za více než sto let své existence stal ikonou. Ikonou v dobrém smyslu toho slova. Mostem, který se vymyká z mozaiky pražských mostů bez konstrukce nad mostovkou, mostem, který je vyjímečný svým umístěním pod vyšehradskou skálou, mostem, který uvozuje centrální krajinu vnitřní Prahy tvořenou Vltavou. Je zřejmé, že i přes problémy s životností, je ve společenském zájmu jeho existenci zachovat. Navrhujeme jeho citlivou náhradu pomocí tvarové repliky včetně detailů. Dalším krokem byla úvaha o tvarovém a konstrukčním řešení nového mostu, který replikovaný most doplní. Konstrukce musí soudobou formou rozvíjet základní tvarové principy mostu historického. Musí s ním souznít, nikoliv konstrastovat. Musí v maximální možné míře umožnit pohled na starý most. Navhrujeme spojitou obloukovou konstrukci z příhradových nosníků, která rámuje oblouky původního mostu a subtilní závěsy nesoucí mostovku umožní pohled na most historický. Vzniká jedno soumostí, jeden harmonický celek v národních červeno-bílých barvách, který splní současné nároky na dopravu a zachová historické dědictví.
Náhrada stávajících mostních konstrukcí tvarovou replikou
Stávající soumostí na vyšehradské straně a hlavní most přes Vltavu budou navrženy jako tvarové repliky, které bude nutno díky změně výškového vedení pro zajištění požadovaných podjezdných výšek pro silniční a tramvajovou dopravu vedenou pod mostem provést v nové výškové poloze, která bude oproti stávající o cca 1,10 m výše. Vzhledem k požadavku na dodržení VMP 2,5 a osové vzdálenosti kolejí 4,0 m bude nutná i směrová úprava vedení těchto kolejí.
Při opravě budou stávající klenbové konstrukce zachovány ve stávající podobě s takovými úpravami, aby bylo možno v jejich koruně provést zesílení železobetonovými konstrukcemi, které zajistí nové výškové a směrové vedení kolejí včetně konstrukcí nástupišť pro zajištění přístupu k jednotlivým kolejím. Zbývající stávající ocelová prostá pole na vyšehradském soumostí budou nahrazena tvarovými replikami, které budou navrženy s pohledově shodných ocelových trámových konstrukcí s podporovými a mezipodporovými příčníky, podélníky a ortotropní mostovkou s přímým uložením kolejnic. Rozpětí jednotlivých polí bude od 19,5 do 20,5 m. Nové konstrukce budou osazeny na stávající zvýšenou spodní stavbu s využitím existujících repasovaných litých ložisek a nových hrncových ložisek. Na ocelové konstrukce budou navazovat konstrukce nástupišť a přístupových schodišť.
Hlavní most přes Vltavu bude tvarovou replikou současného stavu, při zohlednění moderních přístupů k řešení některých detailů, tak aby bylo možno dosáhnout u konstrukce požadované životnosti, konstrukce vyhovovala platným ČSN EN a byly dodrženy požadavky na novou polohu kolejí včetně VMP 2,5 a osové vzdálenosti 4,0 m. Tvarová replika hlavního mostu se bude skládat z třech mostních příhradových konstrukcí s horním obloukovým pasem shodného tvaru jako stávající most o rozpětí polí 72,4 + 73,1 + 72,4 m. Konstrukce mostů se bude skládat z hlavních nosných příhrad s podporovými a mezipodporovými příčníky, podélníky a ortotropní mostovkou s přímým uložením kolejnic. Příhradové konstrukce budou v oblasti horního pasu zesíleny systémem příhradových ztužidel a nad podporami koncovými tuhými portály. Na vnějších stranách mostu budou osazeny chodníkové konzoly shodného tvaru jako na stávajícím mostě. Na těchto chodnících bude veden cyklistický provoz. Tvarové repliky hlavních mostních polí budou uloženy na sanovanou stávající spodní stavbu se zvýšenými úložnými prahy, díky změně výškového vedení stávajících kolejí. Ocelové konstrukce budou osazeny na repasovaná stávající litá mostní ložiska.
Nová mostní konstrukce
Soumostí na vyšehradské straně bude navrženo jako spojitá ocelová trámová konstrukce se systémem nadpodporových a mezilehlých příčníků s podélníky a ortotropní mostovkou. Rozpětí jednotlivých polí se bude pohybovat v rozmezí od 18 do 22 m. Na ocelové konstrukce nového mostu budou osazeny konstrukce nástupišť. Nové konstrukce budou osazeny na spodní stavbu s pilíři proměnlivého tvaru dle dispozic navazujících konstrukcí kleneb a prostých polí repliky. Ocelové konstrukce budou uloženy na hrncová ložiska. Spodní stavba bude založena hlubině na pilotách.
Hlavní most přes Vltavu bude navržen jak spojitá oblouková konstrukce o rozpětí polí 72,4 + 73,1 + 72,4 m. Hlavními nosnými prvky konstrukce mostu budou ocelové příhradové oblouky, které budou při svém horním povrchu ztuženy systémem příhradových ztužidel jak ve svislých tak vodorovných rovinách. Na tyto oblouky bude zavěšena konstrukce mostovky, která se bude skládat s příčníků, podélných hlavních nosníků, podélníků a ortotropní mostovky s přímým uložením kolejnic. Po hlavním mostě bude vedena kolejová a pěší doprava. Konstrukce mostu bude osazena na nové spodní stavbě, která bude založena hlubině na pilotách. Pilíře mostu budou stěnového typu a v příčném řezu budou zrcadlit tvar stávajících pilířů.
Vyhodnocení nutných zásahů do památkově chráněných prvků soumostí
Vzhledem k nutnosti výškové a směrové úpravy kolejového vedení a požadavku na zbytkovou životnost ponechaných prvků stávajících konstrukcí nebylo možno při návrhu zachovat stávající konstrukce mostu. Aby bylo možno dosáhnout požadované životnosti a požadovaného geometrického uspořádání byla navržena citlivá náhrada stávajících konstrukcí za tvarové repliky se snahou o zachování zásadních prvků konstrukcí co nejvíce se přibližující současnému stavu mostních konstrukcí. Při návrhu replik bylo nutno u některých detailů zohlednit požadavky na životnost konstrukcí, proveditelnost protikorozní ochrany a současné požadavky návrhových norem ČSN EN 199x. Z těchto požadavků vyplynula nutnost úpravy některých detailů konstrukcí, které by ale ve výsledku neměly měnit celkový charakter a vizuální stránku nově navržených tvarových replik konstrukcí, zejména pak hlavního mostu přes Vltavu a ocelového soumostí na vyšehradské straně.