Soutěžní návrh na úpravu stávajícího mostu v Karlových Varech (Sdružení Pontex & Atelier 6)
Představené řešení vychází z platného územního plánu města, konceptu územní studie ÚS 16 a zejména z potřeb obyvatel města, bezproblémového užívání a prostupnosti místa a všech jeho dílčích celků, dopravní infrastruktury, ochrany přírodního charakteru místa, zájmů památkové ochrany, ekonomické dostupnosti a nutnosti etapizace.
S objednatelem jsme se dohodli na vyzkoušení cesty nerozšiřování historického mostu o novodobé prvky a hledání možnosti jiné cesty, jak naplnit požadavky zadání. Vedou nás k tomu následující důvody: jsme přesvědčeni, že sebelépe esteticky a konstrukčně řešené rozšíření historické kulturní památky, byť infrastrukturálního charakteru, není možno nikdy dostatečně odůvodnit utilitárními potřebami. Požadavek zadavatele „Chebský most je pro Karlovy Vary jako Karlův most pro Prahu“ vyvolal představu Karlova mostu s chodníkovými konzolami navrženými „hvězdnými“ pány architekty. Již současná šíře konzol, která by měla být dále navyšována, je zejména při pohledech z břehů v příkrém rozporu s charakterem obloukového mostu. Zároveň neudržitelný současný stav, pouze 40 let starých úprav, dokládá nevhodnost kombinování jednotlivých konstrukčních principů. Navrhujeme historický most navrátit do jeho původní podoby z druhé poloviny 19. století, ponechat na něm automobilovou dopravu a propojení břehů řeky Ohře umožnit novou, souběžně vedoucí, pěší a cyklistickou lávkou.
V rámci rekonstrukce Chebského mostu 2 budou obnoveny původní kamenné prvky jako římsy a krakorce včetně replik historického zábradlí a lamp veřejného osvětlení (nasvícení bude respektovat jednak doporučení pro výběr osvětlení mostů, jednak doporučení pro omezení světelného smogu), zároveň respektujeme současnou niveletu vozovek. Lávku se smíšeným provozem pro pěší a cyklisty umisťujeme 18,75 m osově vzdálenou od historického mostu proti proudu řeky. Udržuje si tak dostatečný vizuální odstup a zároveň plynule navazuje na stávající pěší toky v území. Lávka je navržena jako visutá, bez konstrukce pod mostovkou, šíře 4,5 m s průchozím profilem 4 m. Nosná lana jsou na obou březích kotvena v jednom bodě tak aby byla zabezpečena bezkoliznost chodců a cyklistů. Nasvícení je integrováno v madle zábradlí.